Geconfronteerd met onbeschoftheid en gewetenloosheid, weten we vaak niet wat we moeten doen tegen degene die ons beledigt. Je hoeft geen boksles te volgen of vechtsporten te studeren om te leren hoe je mensen op hun plaats kunt zetten. Er is een woord voor: een zeer effectief wapen.
Hoe leren we mensen op hun plek te zetten?
Om de retoriektechnieken (oratorium) effectief te leren gebruiken in een verbaal duel, is een zekere psychologische voorbereiding vereist. Vertrouwen krijgen in jezelf, je bedrijf en je capaciteiten Als u zich zelfverzekerd voelt, kunt u rustig, zonder onnodige emoties en zonder uw waardigheid te verliezen, reageren op kritiek, zelfs als deze op een harde manier wordt geuit. Het ontwikkelen van een toestand van mentaal evenwicht Onevenwichtige mensen raken snel geïrriteerd en kunnen hun gesprekspartner daarom niet op zijn plaats zetten. Het beheersen van verschillende manieren en middelen voor effectieve communicatie Correct beredeneerde spraak, intonatie, gebaren, gezichtsuitdrukkingen. Leer uw gesprekspartner, zijn emotionele toestand, zijn houding ten opzichte van u, uw bedrijf, enz. begrijpen.
Deze perceptie van uw communicatiepartner stelt u in staat de juiste toon, de inhoud van de spraakaanval te kiezen en te reageren op de "klap" van uw tegenstander. Al deze psychologische vaardigheden zijn niet alleen nodig in situaties van grofheid van de kant van de gesprekspartner, maar ook in elke communicatie. De meeste mensen leren ze vanaf hun kindertijd, maar niet iedereen ontwikkelt ze volledig. In dit geval moet u sociaal-psychologische training volgen; dit helpt bij het ontwikkelen van communicatieve vaardigheden en bij het beheersen van manieren om psychische aanvallen van de gesprekspartner af te weren. Verbale aanvalstechnieken – Deze zullen arrogante mensen op hun plaats zetten.
Onze toespraak is rijk aan expressiemiddelen en biedt veel mogelijkheden om de onbezonnen man op zijn plaats te zetten. Er wordt niet voor niets gezegd dat mensen die de vijand met een woord kunnen verslaan, een scherpe tong hebben. Hier zijn enkele effectieve technieken. De beste verdediging is de aanval. Als reactie op een onbeschofte opmerking of verwijt, bied dan geen excuses aan, maar maak onmiddellijk uw beweringen over zijn gedrag, acties en standpunt kenbaar aan de tegenstander. Doe het bovendien zo dat de gesprekspartner zich schuldig voelt, dit zal hem het gevoel van superioriteit ontnemen.
Verander zwart in wit. Heeft uw gesprekspartner zijn ontevredenheid geuit over uw gedrag? Vind positieve aspecten in uw acties en druk ze uit. Dit zal de eigenwijs persoon in verwarring brengen en je een psychologisch voordeel geven.
Het effect "Zwak!" Dit is een effectieve psychologische techniek die zonder falen werkt. Als iemand niet tevreden is met je werk, nodig hem dan uit om het zelf te doen, of beter nog, laat hem zien hoe het gedaan moet worden. In de regel vernietigt deze suggestie de arrogantie van de kritiek. Negeren. Dit is niet echt een retorische maar effectieve techniek. Niets maakt onbeschaamde mensen meer woedend dan minachtende stilte als reactie op hun opmerkingen. Vooral als de stilte gepaard gaat met een neerbuigende glimlach. Probeer bij het gebruik van retorische technieken niet naar het niveau van onbeschoftheid en beledigingen te gaan. Dit is niet alleen onbeleefd en ineffectief, maar het bewijst ook dat de uitspraken van de ander jou ernstig hebben beledigd. Verwen de snotapen niet met uw irritatie en verontwaardiging.